"Nå kjenner jeg at jeg liker matte!"

Denne uken fikk jeg gleden av å delta sammen med Hanan M. Abdelrahman i en av hennes leksehjelpstimer.

Hva er det Hanan gjør som får elevene til å elske henne - og matematikken?

File_001.jpeg

"Nydelig. Bare fortsett. Stol på magefølelsen din."

Foto: Anne Kristine M. Reknes (Explain AS)

 

Jeg har nettopp fått av meg jakka inne i Hanans leksehjelpslokaler, da det kommer ei blid og litt beskjeden jente inn døra. Hun setter stille fra seg sekken, finner frem mattebok, regneblokk, blyant og viskelær. Klokka viser 12:03, tirsdag ettermiddag. Ute sildrer regnet.

Jenta forteller at hun strøk i matte på videregående, og nå må ta opp faget som privatist. "Jeg har aldri likt matte," sier hun. "Jeg har ikke åpnet boka siden jeg gikk ut av skolen, og nå må jeg begynne å jobbe hvis jeg skal klare eksamen som er i november."

- Skjønner du sammenhengen?
- Ja, nå ser jeg det bedre.
- Bra! For det er viktig at du forstår hvorfor det blir som det blir.
— Hanan i dialog med eleven

Tipset om å kontakte Hanan fikk hun av søsteren sin: "Du må snakke med den dama, hun er kjempeflink!" Denne ukens time blir den aller første. To timer i strekk har de satt av for å jobbe med matematikken sammen.

Før de to timene er omme ser jenta opp med en ny glød i øynene: «Nå kjenner jeg at jeg liker matte!» sier hun entusiastisk. Hun peker på Sinus-boka som ligger oppslått foran dem: "Ut fra det jeg ser i boka nå er ikke dette så vanskelig. Ikke i det hele tatt," stråler hun.

Jeg spør meg: Hvordan kan to timer med én enkelt matematikklærer snu et ungt menneskes forhold til matematikk helt på hodet?


 
Hanan og to elever 3.jpg

"Bra! Hvordan tenker du her?"

Foto: Sparebankstiftelsen

 

Hanan gjør noen grep i læringssituasjonen som jeg opplever fungerer veldig godt:

  1. Hun engasjerer og aktiviserer eleven, i stedet for å forelese teori. Ruteblokken var i aktiv bruk gjennom hele timen. Hun ber eleven løse oppgave etter oppgave fra læreboka, og "drysser" inn regler og forklaringer etter hvert som hun ser at elevens forståelse øker: "Nettopp! Her kan vi forenkle og forkorte fordi det er samme grunntall." Timen er blottet for pugging. Her er det den grunnleggende tallforståelsen som står i sentrum.
  2. Hun spør hele tiden "Hvorfor det?". "Hvorfor plusser vi eksponentene?" "Hvorfor blir svaret 9?" "Hvordan tenkte du her?" Hun borrer ned i tankeprosessen, bak formler og fasit: "Kan vi gjøre noe mer her? Hva da? Hvorfor det?" Hun gir seg ikke før hun er sikker på at eleven har forstått hvorfor svaret blir som det blir, og er i stand til å tenke seg frem til hvordan oppgaven kan løses. På forskjellige måter.
  3. Hun oppmuntrer og forsterker eleven underveis. Hun følger konsentrert med når eleven løser oppgaven: "Nydelig." "Jeg ville også gjort slik." "Bare fortsett, du må stole på det du selv gjør!" "Kjempebra." Og: Hun bruker elevens navn ofte. Hjelpen Hanan gir blir personlig, engasjerende og ekte.

The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires.
— William Arthur Ward

Mange beskriver at de har en "mental sperre" for matematikkfaget. Hvor kommer denne sperren fra?

Jeg tror det ofte bunner i en oppfatning av at matematikk er vanskelig, ofte kombinert med dårlig selvtillit rundt egne matteferdigheter. Det er jeg selv et eksempel på: Jeg valgte bort alle realfag på skolen, og det kunne ikke falle meg inn å vurdere et realfagsyrke. Etter hvert fikk jeg øynene opp for matematikken, jeg innså at jeg hadde både evner og interesse for faget og endte opp som et matematikkelskende sivilingeniør. 

Hanan kan fortelle en liknende historie. Hun slet selv med matte da hun gikk på barneskolen. Nå har hun mastergrad i grunnskoledidaktikk med fordypning i matematikk, og brenner for at flest mulig skal kunne forstå og mestre matematikken.

 
Hana og to elever 2.jpg

"Hvis jeg sier to i fjerde, hva betyr det for deg?"

Foto: Sparebankstiftelsen

 

Ved siden av lærerjobben har Hanan startet sitt eget firma for leksehjelp, Matematikkhjelperen, og gir også gratis leksehjelp på Lambertseter bibliotek. Som "førstehjelp" for mange elever og foreldre har hun gitt ut boken "Mattehjelperen".

I år (2017) mottok Hanan Holmboeprisen, og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen uttrykker: "Hanan er ikke bare faglig sterk, men brenner også for at hver enkelt elev skal forstå matematikk på sine egne premisser." Slike lærere trenger vi bare enda flere av!


Du er så glad, det smitter over!
— Hanans elev, en regnfull septembertirsdag i 2017

Mot slutten av timen sier Hanan til eleven sin: "Du aner ikke hvor glad jeg er, for du gjør dette med forståelse! Det er mye bedre enn å gulpe opp regler."

Elevens enkle og nydelige respons: "Du er så glad, det smitter over!"


Hanan M. Abdelrahman er blitt en inspirerende dialogpartner for oss i Explain, og vi deler den samme visjonen: Å hjelpe hver enkelt elev til å forstå faget - på sine premisser.

Hanan har gitt oss verdifull innsikt i hva som må til for å gi leksehjelp som virker. Det vil vi bruke som en del av vårt kunnskapsgrunnlag når vi utvikler vår løsning for nettbasert leksehjelp.  

Takk, Hanan, for entusiastiske og engasjerende diskusjoner så langt!

 
Hanan Holmboeprisen 2017.jpg

"En ekte realfagshelt" 

- Torbjørn Røe Isaksen

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

 
 
Audun Kvasbø